Jak zrobić plik JPK_VAT?

Jednolity Plik Kontrolny dotyczy wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. Procedura rozpoczęła się 1 stycznia 2018 roku i nie ominie nikogo. Elektroniczną informację należy przesłać do Urzędu Skarbowego. Jak to zrobić?

Mikro, małe średnie oraz duże firmy muszą przygotować się do składania JPK_VAT w formacie .xml. Deklaracja musi zostać przesłana do Urzędu Skarbowego. Ministerstwo Finansów nieco ułatwiło swoim podatnikom całą procedurę, ale warto wiedzieć, jak dokładnie ją przeprowadzić, aby faktycznie dokument został przyjęty.

Sam wzór pliku znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów. Po pobraniu dokumentu CSV użytkownik może wprowadzić wszystkie potrzebne dane, które są potrzebne do przekazania informacji JPK_VAT. Plik musi zostać otwarty w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym. Przykładowe dane należy zastąpić właściwymi. Może się okazać, że potrzebne będzie wybranie kodowania, gdyż rozszerzenie .csv nie jest domyślnym dla tego typu arkuszy, wówczas trzeba ustawić UTF-8.

Po uzupełnieniu dokumentu, użytkownik musi skonwertować go do formatu .xml. Do tego z kolei będzie potrzebna aplikacja Klient JPK 2.0 znajdująca się również na stronie Ministerstwa Finansów. Dzięki temu nie tylko uda się skonwertować plik, ale i przesłać go do wirtualnego fiskusa. Ale to nie wszystko. Aplikacja zadziała tylko wtedy, gdy podatnik posiada profil zaufany (eGo) albo właściwy certyfikat umożliwiający komputerową identyfikację klienta.

Tak przygotowane informacje należy przesłać do Krajowej Administracji Skarbowej. Po wykonaniu tego działania trzeba pobrać potwierdzenie UPO_JPK. Dzięki temu użytkownik będzie pewny, że informacja dotarła poprzez system cyfrowej skarbówki. Potwierdzenie pełni rolę pieczątki, która jest stawiana w tradycyjnym urzędzie podczas przekazywania PITu w okienku.

Procedury chociaż z pozoru są proste wymagają od podatnika sporego wysiłku, aby wszystko na pewno poszło zgodnie z planem. Dlatego należy dokładnie sprawdzić, czy każdy krok został wykonany poprawnie.

Back To Top